Konsulat co to znaczy.
Definicja Konsulat w polityce. Jak wygląda kraju przyjmującym, wykorzystywane realizacji stosunków.

Czy przydatne?

Definicja Konsulat

Co oznacza Konsulat (urząd konsularny) stanowi stałe biuro konsula w kraju przyjmującym, wykorzystywane realizacji stosunków (funkcji) konsularnych pomiędzy krajami. We współczesnej konsularnej praktyce międzynarodowej, w tym polskiej, potwierdzonej w Konwencji Wiedeńskiej z 1963 r., występują dwie kategorie klasycznych urzędów konsularnych: zawodowe i honorowe, i specyficzny urząd konsularny, jakim jest wydział konsularny przedstawicielstwa dyplomatycznego. Różnią się pomiędzy sobą raczej zakresem pełnionych funkcji i zakresem przywilejów i immunitetów, z których korzystają. Obie kategorie urzędów konsularnych podzielone są na cztery klasy, podobnie jak szefowie urzędów konsularnych. To są: konsulaty generalne, konsulaty, wicekonsulaty, agencje konsularne. Posługując się terminem "urząd konsularny", Konwencja Wiedeńska z 1963 r. nie zamieszcza jednak definicji tego definicje, ograniczając się jedynie do stwierdzenia, iż sformułowanie "urząd konsularny" znaczy każdy konsulat generalny, konsulat, wicekonsulat albo agencję konsularną (art. 1). Konsulat (urząd konsularny), podobnie jak stałe przedstawicielstwo dyplomatyczne, nie ma podmiotowości w prawie wewnętrznym państwa przyjmującego. Jest on naprawdę aparatem wykonawczym (biurem) szefa urzędu konsularnego, który nim kieruje i ponosi odpowiedzialność za jego działalność, z kolei za jego zobowiązania w sferze prawa cywilnego odpowiada kraj wysyłające. W Polsce urząd konsularny ustanawiany jest opierając się na decyzji ministra właściwego ds. zagranicznych. Organizacyjnie, funkcyjnie i finansowo podlega MSZ, będąc naprawdę, podobnie jak samo MSZ, stationes fisci Skarbu Państwa. Funkcjonuje opierając się na pragmatyki służbowej, określonej przepisami państwowej służby cywilnej i wewnętrznymi przepisami MSZ. Kierownik urzędu konsularnego wspólnie z całym swym aparatem urzędniczym podlega również szefowi przedstawicielstwa dyplomatycznego w kraju przyjmującym, który koordynuje jego działalność i w przypadku potrzeby udziela mu pomocy. Urząd konsularny działa opierając się na zgody władz państwa przyjmującego na jego ustanowienie i lokalizację i upoważnienia w formie listów komisyjnych wystawionych jego kierownikowi poprzez władze państwa wysyłającego, a również exequatur udzielonego mu poprzez władze państwa przyjmującego. Urząd konsularny (biuro) ma charakter stały, niezależny od rotacji jego kierowników. Jego istnienie i funkcjonowanie uzależnione jest od stanu stosunków konsularnych pomiędzy obu krajami. W razie ich zerwania urząd konsularny zaprzestaje swej działalności i zostaje zamknięty. Urząd konsularny dysponuje dorobkiem ruchomym i nieruchomym i swoimi pieczęciami i blankietami z logo urzędu i z kontem w banku. Jako biuro (urząd) wykorzystywane realizacji funkcji konsularnych otrzymuje określone zwolnienia podatkowe i celne, tablice rejestracyjne na należące do niego samochody i tym podobne Jego pomieszczenia korzystają z ustalonych przywilejów i nietykalności. Struktura organizacyjna urzędów konsularnych, podobnie jak ambasady, zależy w dużej mierze od specyfiki problematyki, jaką mają się zajmować, i możliwości finansowych państwa wysyłającego. Tak na przykład w razie krajów imigracyjnych, jak USA, Kanada, Australia, bardziej rozbudowane będą działy zajmujące się problematyką imigracji. Dotyczy to również struktury konsulatów polskich w stanach zjednoczonych ameryki, gdzie istnieje wielomilionowa Polonia. Państwa szczególnie zainteresowane sprawami żeglugi i handlu morskiego instalują swe konsulaty w miejscowościach nadmorskich, na przykład w Polsce w Gdyni, Gdańsku i Szczecinie. Struktura organizacyjna urzędów konsularnych zależy również od klasy i rodzaju tych urzędów, czy chodzi o konsulat generalny, czy także agencję konsularną albo konsulat zawodowy, czy także honorowy albo wydział konsularny ambasady. Np., jeżeli chodzi o konsulaty honorowe, to ich struktura organizacyjna jest bardzo skromna i najczęściej ogranicza się do osoby samego konsula honorowego i ewentualnie jednoosobowego sekretariatu. Również wydziały konsularne stałych przedstawicielstw dyplomatycznych, tworzone raczej ze względów ekonomicznych (oszczędnościowych), mają najczęściej niewielką obsadę. Struktura przeciętnego konsulatu, w szczególności konsulatu generalnego, może przedstawiać się następująco: szef urzędu konsularnego (konsul generalny, konsul, wicekonsul, agent konsularny), sekretariat, kancelaria, zastępca (zastępcy) szefa konsulatu (konsul, wicekonsul), dział paszportowo-wizowy, dział organizacyjny (opieka nad obywatelami, uwierzytelnianie dokumentów, zastępstwo przed sądami albo innymi władzami i tak dalej), dział spadkowy (w razie Polski szczególnie istotny w krajach emigracji polskich obywateli, w szczególności takich jak USA, Kanada, Brazylia i tak dalej), dział ekonomiczno-handlowy, dział administracyjny. Źródło: J. Sutor, Prawo dyplomatyczne i konsularne, Warszawa 2007

Czym jest Konsulat znaczenie w Słownik K .