Definicja Program SOKRATES
Co oznacza
Program SOKRATES - to jest jeden z głownych programów edukacyjnych UE. Opierając się na Decyzji Porady UE i Parlamentu Europejskiego nr 49/95/EC z dniu 14 marca 1995 r. została przyjęta do realizacji pierwsza edycja programu pod tą nazwą na lata 1995-1999. Brały w nim udział także państwa stowarzyszone z Unią Europejską, w tym Polska. Druga etap programu, pod nazwą SOKRATES II, obejmująca lata 2000-2006, rozpoczęła się na mocy Decyzji Porady UE i Parlamentu Europejskiego nr 235/2000/EC z dnia 24 stycznia 2000 r. Na finansowanie tego programu przeznaczono 1850 min euro.
SOKRATES jest największym programem wspólnotowym dotyczącym doskonalenia procesu nauki dzieci, młodzieży i dorosłych i rozszerzenia współpracy europejskiej w zakresie kształcenia. Składają się nań następujące podprogramy:
COMENIUS, którego kluczowym celem jest promocja europejskiego wymiaru nauki podstawowej i średniej przez: wspieranie działań podnoszących poziom nauki szkolnej, rozwijanie międzynarodowej współpracy szkół i podejmowanie działań zmierzających do podnoszenia kwalifikacji kadry nauczycielskiej, a również promowanie edukacji języków obcych i podniesienie na wyższy poziom świadomości interkulturowej;
ERASMUS, który dotyczy współpracy uczelni wyższych. Program ten ma na celu wsparcie działań podnoszących poziom kształcenia w szkolnictwie wyższym i wzmocnienie jego europejskiego wymiaru przez wspieranie międzynarodowej współpracy uczelni, promowanie mobilności studentów i nauczycieli akademickich, a również powiększenie przejrzystości i poprawę sytuacji w dziedzinie uznawania studiów i kwalifikacji, tak by możliwe było kontynuowanie edukacji w całej UE;
ERASMUS MUNDUS, którego celem jest poprawa jakości europejskiego szkolnictwa wyższego przez wzmocnienie współpracy z państwami trzecimi, tak by przyczynić się do rozwoju zasobów ludzkich i do dialogu i zrozumienia pomiędzy ludźmi z różnych obszarów kulturowych;
GRUNDTVIG, który dotyczy kształcenia dorosłych i kształcenia ustawicznego. Wspiera on działania zorientowane na wprowadzenie wymiaru europejskiego w kształceniu dorosłych i kształceniu ustawicznym, promocję innowacji i rozszerzenie dostępu do różnych form kształcenia dorosłych i podniesienie poziomu tego kształcenia przez współpracę europejską. Prócz edukacji odbywającej się w ramach mechanizmów kształcenia formalnego i nieformalnego, GRUNDTVIG wspiera także kształcenie mające bardziej incydentalny charakter, na przykład samodzielną naukę, uczenie się przez uczestnictwo w działalności organizacji socjalnych albo zwyczajnie mechanizm uczenia się stanowiący obiekt codziennego życia;
LINGUA, którego celem jest popularyzowanie nauczania języków obcych przez wspieranie działań wykorzystywanych: utrzymaniu i postępowi różnorodności językowej w całej UE, podniesieniu poziomu nauczania i uczenia się języków obcych i zapewnieniu szerszego dostępu do różnych form uczenia się języków obcych poprzez całe życie, dostosowanych do indywidualnych potrzeb uczestnika;
MINERVA, którego celem jest wspieranie współpracy europejskiej w dziedzinie kształcenia otwartego i kształcenia na odległość i stosowania technik informatyczno-komunikacyjnych w nauki. W ramach tego programu finansowane są: działania uświadamiające nauczycielom, osobom kształcącym się, decydentom i szerszym kręgom społeczeństwa implikacje, jakie mają te sposoby kształcenia; inicjatywy mające zapewnić aspektom dydaktycznym stosowne miejsce w rozwoju technik informatyczno-komunikacyjnych i w procesie opracowywania produktów i rozwoju usług edukacyjnych z wykorzystaniem środków multimedialnych; projekty zorientowane na rozszerzenie dostępu do udoskonalonych metod i pomocy edukacyjnych i wyników i najlepszych praktyk w tej dziedzinie;
OBSERWACJE I INNOWACJE, którego celem ulepszanie jakości i przejrzystości mechanizmów nauki i wspieranie innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych;
EURYDICE, którego celem jest przygotowanie sieci zamiany informacji w zakresie nauki;
ARION, który wspiera wizyty studyjne osób odpowiedzialnych za organizację i zarządzanie systemami edukacyjnymi;
NARIC, który wspiera sieć informacyjną związinni z uznawalnością wykształcenia. Służy również działaniom przyczyniającym się do podniesienia poziomu i powiększenia przejrzystości mechanizmów nauki i do wprowadzania innowacji edukacyjnych w państwach członkowskich przez wy mianę informacji i doświadczeń, identyfikowanie sprawdzonych rozwiązań, analizę porównawczą mechanizmów i polityki w tej dziedzinie, a również dyskusje i analizy dotyczące tych aspektów polityki edukacyjnej, które są obiektem wspólnego zainteresowania.
Źródło: E. Małuszyńska, B. Gruchmann, Kompendium wiedzy o UE, Warszawa 2005
Czym jest Program SOKRATES znaczenie w Słownik P .